Φοιτητή/Φοιτήτρια Ιατρικής Συγχαρητήρια! Από σήμερα τα όνειρά σου έγιναν πραγματικότητα! Τα αποτελέσματα των πανελληνίων ανακοινώθηκαν και είσαι πια επίσημα Φοιτητής/Φοιτήτρια Ιατρικής!Γνωρίζεις όμως τι είναι το Hidden Curriculum της Σχολής σου και της εκπαίδευσής σου? Μάθε γιατί σε περιμένει.
Είναι μεγάλη προσωπική επιτυχία η εισαγωγή στην Ιατρική Σχολή. Μια προσωπική επιτυχία που για να αξίζει σε βαθος χρόνου, του χρόνου της ζωής σου ολόκληρης, θα πρέπει να την υπερασπίζεσαι συνεχώς. Ενα στοίχημα είναι η Ιατρική Σχολή. Ή σε κάνει καλύτερο άνθρωπο ή σε κάνει πολύ χειρότερο. Ερευνες έδειξαν πως οι φοιτητές Ιατρικής ξεκινούν τις σπουδές τους με ευγενικά κίνητρα και ανθρωπιστικούς σκοπούς. Στην πορεία όμως των σπουδών τους οι φοιτητές, και ιδιαίτερα μετά το τρίτο έτος που ξεκινούν να ασκούνται σε κλινικές, μεγάλο ποσοστό από αυτούς αρχίζει και χάνει σταδιακά μέχρι να αποφοιτήσει, ό,τι καλό είχε στην ψυχή του αρχικά. Ξεκινουν με κάποιου βαθμού ενσυναίσθηση και στην πορεία μέσα από το τυπικό, απαιτητικό και τεχνοκρατικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της σχολής καταλήγουν να την χάνουν. Καταλήγουν να έχουν συμπτώματα εξουθένωσης και αποπροσωποίησης (ένα αρχικό Burnout). Γίνονται κυνικοί και θεωρούν πως είναι επιτυχία να αποβάλλουν κάθε ευαισθησία ως απόδειξη δύναμης και ψυχικής ανθεκτικότητας.
Κάτι συμβαίνει λοιπόν στις ιατρικές σχολές ανα τον κόσμο. Και ένα από αυτά που συμβαίνουν λέγεται «Ηidden Curriculum” . Θα μπορούσαμε να αποδώσουμε τον όρο στα ελληνικά ως «οι ανεπίσημοι διδακτικοί σκοποί» δηλαδή οι πολιτισμικές και κοινωνικές δεξιότητες/ ικανότητες που καλλιεργούνται στην Ιατρική Σχολή δίχως ν’ αναφέρονται ρητά στις διδακτικές δραστηριότητες. Ακόμη πιο ελεύθερη θα μπορούσε να είναι η απόδοσή του ως «το κρυμένο βιογραφικό». Όλα όσα θα μάθεις ως Φοιτητής/Φοιτήτρια Ιατρικής από τους καθηγητές, συνεργάτες και τους ειδικευόμενους που θα αναλάβουν την κλινική σου άσκηση, όσα θα σου μάθουν όχι για τις ασθένειες κατά την επαφή σου με τους ασθενείς αλλά όσα δεν θα σου μαθουν ή από όσα θα σε αποπροσανατολίσουν με την δική τους στάση την οποία ίσως και να θαυμάσεις.
Με την δική τους επαγγελματικά εξουθενωμένη στάση, την δική τους ναι μεν γνωστική ικανότητα να αναλύουν εργαστηριακά, απεικονιστικά και κλινικά δεδομένα αλλά με την ανικανότητά τους να βλέπουν τους ασθενείς ως ολότητες, ως ανθρώπους με ιστορία και όχι μόνο με ιστορικό. Θα δεις κρυφά γέλια, υπονοούμενα, κακό, κυνικό χιούμορ, ψυχρότητα, εξευτελιστική συμπεριφορά.Και όλα αυτά για να γίνεις δήθεν ψυχικά ανθεκτικός και να χάσεις κάθε επαφή με το συναίσθημά σου τελικά.
Πρόσεχε λοιπόν αυτήν την κρυφή διδακτέα ύλη που η αναλυτική σου βαθμολογία δεν θα αναφέρει ποτέ ως μάθημα αλλά από την οποία εσύ θα έχεις επηρεαστεί, εμβολιαστεί επικίνδυνα και ίσως έχεις χάσει όποια γλυκιά ευαλωτότητα έχεις τώρα που περνάς την μεγάλη πόρτα της Ιατρικής Σχολής και που θα σου χρησίμευε για να σου θυμίζει πως είσαι άνθρωπος.
Hidden Curriculum λέγεται αυτό που δεν έγραφαν τα βιβλία που μας μοίρασαν στην Σχολή πολλά χρόνια πριν, αλλά αυτό που με στόμφο τόλμησε να μας πει ο καθηγητής στο αμφιθέατρο όταν μας καλωσόρισε ως πρωτοετείς φοιτητές. Είπε δηλαδή, αναρωτιέμαι πώς ήθελε να νιώσουμε άραγε, το εξής : «Είστε η αφρόκρεμα των φοιτητών όλης της Ελλάδας. Για εσάς οι άρρωστοι θα πουλήσουν και το βρακί τους…»
Συγχαρητήρια! Είσαι πια επίσημα Φοιτητής/Φοιτήτρια Ιατρικής! Μην ξεχνάς πως υπάρχουν πολλά κρυφά μαθήματα που θα πάρεις χωρίς να το καταλάβεις.
Να τηρείς μέτρα ψυχολογικής και πνευματικής “προφύλαξης”. Μάθε να αναγνωρίζεις τις αξίες σου. Τί σε έφερε στην Ιατρική Σχολή. Δυστυχώς αυτά τα κρυφά μαθήματα είναι ύπουλα, πολύ μολυσματικά και επικίνδυνα και σκοτώνουν όπως ο Κορωνοϊός!.
.
Ιατρός, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Συστημική Yπαρξιακή Ψυχοθεραπεύτρια.